Ćwiczenie wzmacniające wzrok

Wzrok to tzw. kanał informacyjny. Dużo informacji na temat otaczającej nas rzeczywistości pochodzi ze zmysłu wzroku. Widzimy krajobrazy, wystrój mieszkania, czy mimikę naszego rozmówcy. Ubiór, jaki nosimy, pełni z jednej strony funkcję bardzo praktyczną, np. ma chronić nas przed zimnem, mrozem, śniegiem, czy deszczem, a z drugiej strony często ubieramy się bo chcemy wyglądać ładnie, elegancko, modnie, sportowo, na czasie itp. 

Oczywiście cały ten aspekt związany z modą i estetyką ubioru ma związek z percepcją poprzez wzrok (poprzez widzenie). 
Uważa się, że około 30 % populacji bazuje na wzroku, jako na głównym kanale informacji, pozostała zaś część ludzi na kanale czuciowym i dźwiękowym. Najczęściej jednak mamy swoje dwa szczególnie preferowane kanały.
 


Niezależnie jednak od tego, czy jesteśmy typem wzrokowym, czy czuciowym, czy dźwiękowym (audytywnym), to zmysł wzroku zawsze jest dla nas bardzo istotny. Chodzi natomiast o to, że osoby wzrokowe bardziej myślą obrazami, a osoby bardziej związane ze zmysłem słuchu, bardziej mówią w myślach do siebie (myślą słowami), czy też podczas czytania niejako słyszą w myślach to, co czytają. 

Jest takie ciekawe ćwiczenie rozwijające naszą wyobraźnię i percepcję rzeczywistości; polega ono na tym, że na jakiś czas zakładamy opaskę na swoje oczy, a druga osoba oprowadza nas np. po pokoju; 
uczymy się wówczas poznawać otaczającą rzeczywistość mając wyłączony zmysł wzroku. Polegamy wówczas na dotykaniu otaczających nas rzeczy, wczuwamy się w zapachy i wsłuchujemy się w otaczające nas dźwięki. 
Możemy także, mając zasłonięte oczy opaską, smakować różnych owoców i potraw, które druga osoba wkłada nam do ust. 
Możliwe jest także wprowadzenie do swojej sypialni kontaktu z partnerem, kiedy jedna z osób, lub obie - mając zasłonięte oczy - odbierają wzajemny dotyk bez kanału wzrokowego. Bardzo istotnie zmienia to perspektywę percepcji.
  
Niezależnie jednak od przyjętych okoliczności, wyłączenie na chwilę zmysłu wzroku (np. poprzez założenie zasłaniającej opaski) rodzi w nas głębszą samoświadomość faktu, w jaki sposób postrzegamy otaczającą nas rzeczywistość. Nie tylko wyostrza to dokładność percepcji zmysłowej, ale także wspiera wyobraźnię i rodzi większe poczucie wewnętrznej przestrzeni.  
   

Poprzez zmysł wzroku zasadniczo przyswajamy sobie wiele informacji i zdobywamy wiedzę, ponieważ czytanie tekstu pisanego, jak również oglądanie filmów, bazuje zasadniczo na naszym kanale wzrokowym. 
Osoby niewidome mogą z kolei czytać wykorzystując swój zmysł dotyku, czyli posługują się alfabetem Braille’a, w którym osoba czytająca czuje litery poprzez dotykanie koniuszkami palców odpowiednich znaków zbudowanych z sześcio-punktów. 

Ponadto - obecnie coraz bardziej popularne - audiobooki umożliwiają zarówno osobom widzącym, jak i niewidomym, przyswajanie wiedzy i zapoznawanie się z treścią książek poprzez słuchanie ich. 


Faktem zatem jest, że nasz zmysł wzroku w wielu sytuacjach jest dla nas bardzo istotny i użyteczny. Warto zatem o niego dbać, np. poprzez wykonywanie ćwiczeń, które go wzmacniają.
Istnieją różnego rodzaju ćwiczenia i metody wzmacniania wzroku. Np. istnieją wymyślone w Indiach tzw. okulary ajurwedyjskie, których istota polega na tym, że na czarnym tle mają powycinane (w sposób dosyć gęsty) niewielkie otwory. Ich stosowanie, np. przez godzinę dziennie (także podczas czytania tekstów), zmusza nasze oko do większej mobilizacji. W efekcie powoduje to wzmacnianie siły naszego wzroku. 
  
Istotą dużej części ćwiczeń wzmacniających wzrok jest m.in. zwiększanie sprawności mięśni soczewki w naszym oku. Nasz wzrok słabnie w dużym stopniu dlatego, że mięśnie soczewki z czasem stają się zbyt słabe i zbyt leniwe. Podobnie jak niećwiczone mięśnie ruchowe – mają skłonność do wiotczenia. 
Aby wzmacniać te mięśnie soczewki (i siłę naszego wzroku) możemy codziennie przez kilka chwil, np. jako przerywnik w pracy, czy podczas uczenia się, wykonać proste ćwiczenie polegające na zmianie ogniskowych w naszej soczewce.

Aby to zrobić powinniśmy przez chwilę (np.10-30 sekund) wpatrywać w punkt oddalony od nas np. kilka metrów, lub jeszcze dalej. Potem przenosimy uwagę i skupienie wzroku na punkt około metr bliżej i znowu skupiamy na nim nasz wzrok. Potem o kolejny metr bliżej itd.

Stopniowo dochodzimy do punktu oddalonego kilkadziesiąt centymetrów od nas i znowu wpatrujemy się chwilę. Następnie wpatrujemy się przez 10-30 sekund w przestrzeń przed naszymi oczyma w odległości około 20-25 cm przed nami, czyli bardzo blisko. Możemy przez chwilę wpatrywać się w ten bliski punkt, i jednocześnie zauważać całą przestrzeń przed nami

Na końcu zbliżamy palec w kierunku naszego nosa – np. na odległość 5-15 cm od czubka nosa i skupiamy na nim swój wzrok. Możemy także po chwili przesunąć go nieco na lewo, a potem nieco na prawo, cały czas będąc na nim skupionym.
Dla równowagi na zakończenie możemy jeszcze raz wpatrywać się przez moment w punkt wyjściowy – ten, który był od nas najbardziej oddalony. 


Ćwiczenie takie jesteśmy w stanie wykonać w ciągu 2-5 minut, jako przerwa w pracy, czy przerwa podczas uczenia się, czy też podczas słuchania muzyki, czy w innych okolicznościach. Jeśli mamy mało czasu to wystarczy nam nawet jedna minuta, oby przetrenować w ten sposób mięśnie swoich oczu. 

Niewątpliwie jest to bardzo pożyteczne. Może spowalniać słabnięcie oczu, czy nawet niekiedy cofnąć poziom naszej wady wzroku. Jednocześnie działa to pozytywnie i stymulująco na naszą psychikę. Wzmacniając w ten sposób swój wzrok, czujemy się jednocześnie pozytywnie stymulowani do dalszej aktywności w życiu – takie ćwiczenie wzroku poprawia bowiem także jakość naszej uwagi i skupienia.








Komentarze